Tuning-/manipulationskontrol

Tuning er blevet en helt almindelig ting vi ser iblandt bilejere. Der er mange bilejer der ikke engang ved, at man som bilejer selv har ansvaret for, at ens køretøj er lovligt. Dette kan være svært, hvis man har købt en brugt bil. Vi oplevere flere og flere brugte biler, hvor brugtvognsforhandlere eller tidligere ejer har været lidt for kreative, og været ude i en gråzone, og enten fået fjernet fejlkoder permanent, så de ikke vil kunne ses via en diagnosetest, eller frakoblet emissionsregulerende systemer i motorstyringen, da dette er langt billigere end at reparere bilen korrekt. Som billist har man dog ingen mulighed for at vide, om tidligere ejer eller sælger af bilen, enten har fået lavet en sådan form for snyd, eller eksempelvis chiptunet bilen.

Politi og myndighederne generelt har stort fokus på dette, og det kan betyde at hvis du bliver trukket ud i kontrol, vil kan man få konfiskeret sin motorstyring. En ny motorstyring kan koste alt fra 5000-40000,-

Hvis man har en helt normal bil, vil man normalt ikke frygte at blive trukket ud til et vejsidesyn eller sådan en kontrol på normalvis, men man kan dog ikke vide sig sikker. Da vi har set flere chiptuningsfirmaer har fået ransaget deres kundedatabase af politiet, og herefter er de kørt rundt til kunderne, og har konfiskeret deres motorstyringer efterfølgende.

Effektmåling

På vores rullefelt har vi mulighed for at måle bilens ydelse i form af hestekræfter og newtonmeter, samt en lang række andre parametre. Yderlig vil vi udlæse parametre og eventuelt fejllager, for at se om der er noget der ser mistænkeligt eller atypisk ud.

Visuel kontrol

Ved en visuel kontrol vil vi kunne tjekke, om der f.eks. er eftermonteret en chiptuningsboks, eftermonteret moduler til at påvirke emission, eller decideret piggyback (Modul der ændrer/forvrænger inddata til motorstyringen eller hæver/sænker uddata fra motorstyringen til aktuatorer)

Software

Udover effektmåling og visuel kontrol, har vi en bred række af værktøjer, som kan trække programmet ud af ens motorstyring, og vi kan herefter tjekker selve softwaren fra modifikationer. Dette gør vi ved enten at kigge på specifikke områder i softwaren, eller holde softwaren op imod en original software fra vores database, og tjekke for abnormaliteter. Prisen varierer på dette, da nogle biler har vi mulighed for at trække softwaren ud via bilens diagnosestik, andre skal vi have afmonteret motorstyringen og sætte ledninger derpå, og nogle skal vi sågar åbne motorstyringen fysisk.

  • Tilbage til standard software (Back to stock)

I de tilfælde hvor der skal lidt mere omstændigt arbejde til, for at kontrollere den software der på nuværende tidspunkt ligger i motorstyring, kan man istedet vælge at programmere motorstyringen. Dette kan i de fleste tilfælde gøres med en original tester til det pågældende bilmærke. Når man programmere med en original diagnosetester, så vil man få opdateret sin motorstyring til den nyeste software, herefter vil softwaren være helt standard igen og uden modificering, og man vil få de fejlrettelser der nogen gange laves løbbende fra producentens side. Om man mistænker bilen for at være chiptunet eller modificeret på anden vis eller ej, så er det altid godt med en software opdatering, da man så er sikker på at have den nyeste og bedste software i ens motorstyring.

Rapport

I så fald man vælger alle kontroller, vil vi bagefter udarbejde en rapport med vores resultater henholdvis enten med eller uden effektmåling, afhængigt af kundens ønske.

Priser fra 749,-

Telefon & Mail

98109810

info@andersauto.dk

Kontakt

Denne side er beskyttet af reCAPTCHA og Googles
Privatlivspolitik & Servicevilkår gælder